مشاوران سیستم

کارنامه ارز در ابتدای تابستان

بازدهی ماهانه بازار ارز در نخستین ماه تابستان، کمترین میزان پس از دی‌ماه سال ۹۷ بوده است. در تیرماه سال‌جاری اگرچه دمای هوا افزایش قابل‌توجهی نسبت به ماه‌های اخیر داشت، اما برخلاف آن، دمای دلار به میزان ۶/ ۸ درصد کاهش یافت و افزایش قیمت در روزهای آخر نیز نتوانست از ثبت این بازدهی منفی جلوگیری کند.
روز گذشته بهای دلار به ۱۲ هزار و ۲۵۰ تومان رسید و قیمت سکه نیز در سطح ۴ میلیون و ۲۲۰ تومان قرار گرفت و در نهایت نرخ سکه نیز در تیرماه افت ۴/ ۱۰ درصدی را ثبت کرد. 
با وجود روند کاهشی 
دلار و سکه در تیرماه، عده‌ای از فعالان اعتقاد دارند بازار در ادامه تابستان روند افزایشی خواهد  داشت. برخورد قیمت سکه و دلار به کف‌های تاریخی، تقاضای ارزی واردکنندگان در آستانه مرز ۱۲ هزار تومانی و احتمال کاهش درآمدهای نفتی از جمله مواردی است که افزایشی‌ها را به تغییر مسیر قیمتی امیدوار کرده است.  در مقابل افزایشی‌ها، عده‌ای از کاهشی‌های بازار باور دارند، روند نزولی دو ماه اخیر در ادامه تابستان نیز تداوم خواهد داشت. از نگاه این دسته، تقاضای زیادی در بازار حضور ندارد و بازار دیگر به اخبار سیاسی حساس نیست. این موضوع از نگاه کاهشی‌ها نشان می‌دهد معامله‌گران، بازارهای دیگر را برای حفظ ارزش پول خود به جای ارز انتخاب کرده‌اند.

دنیای اقتصاد