مشاوران سیستم

چگونه در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنیم؟

علی جبل‌عاملی، کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به اینکه در حال حاضر که بازار با رشد مواجه شده چطور می‌توان سرمایه‌های خرد مردم عادی را به سمت بازار سرمایه هدایت کرد به نحوی که هم مردم عادی از سرمایه‌گذاری در این بازار منتفع شوند و هم نقدینگی جدید به بازار بیاید؟ گفت: هنگامی که در سطح جامعه صحبت از بازار سرمایه می‌شود، شاید در ابتدا کسب سود از طریق خرید و فروش سهام به ذهن متبادر شود، در حالیکه تنوع ابزارهای سرمایه‌گذاری در این بازار به حدی است که شامل روش‌های متعددی بوده و تمامی سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد.
وی  همچنین افزود: با شناخت ابزارهای مختلف مالی می‌توان همه افراد جامعه را که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند به نحوی به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تشویق کرد؛ باید بدانیم که در زمان‌های عدم رونق نیز فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کشور کم نیست.
جبل عاملی در پاسخ به اینکه نظرتان درباره ابزارهای جدید مالی مثل فروش تعهدی و وارانت که گفته می‌شود به زودی وارد بازار می شود چیست و این ابزارها چه کمکی به افزایش عمق بازار و فرهنگسازی می کنند؟ گفت: در خصوص فروش تعهدی که امیدورام مانند سایر ابزارهای نوین به زودی در بازار سرمایه مورد استفاده قرار گیرد، باید گفت خوشبختانه بعد از مدت‌ها ابزاری برای انتفاع در شرایط منفی بازار و سهم و نیز امکان ایجاد ثبات در قیمت ها فراهم می شود و کمک شایانی به نقدشوندگی، پوشش ریسک و نتیجتا افزایش عمق بازار خواهد کرد.
وی افزود: وارانت نیز مانند سایر ابزارهای مشتقه می‌تواند به توسعه بازار کند و  به سرمایه‌گذار این فرصت را می‌دهد که از نوسانات قیمت دارایی پایه بدون التزام به تملک آن استفاده کنند. با توسعه ابزارهای نوین در کنار ابزار های بازارسرمایه امکان کسب سود از نوسانات بازار در هر دو حالت صعودی و نزولی برای سرمایه‌گذاران وجود دارد. این یعنی جذابیت بازار هم در شرایط رونق و هم در شرایط رکود. این یعنی توانایی بیشتر برای پوشش ریسک. این یعنی سرمایه و سرمایه‌گذاران بیشتر و نهایتا هدایت نقدینگی به بازار سرمایه در سایه شفافیت. 

اعتماد آنلاین