مشاوران سیستم

چهارعامل منفی شدن بازدهی ارز

روز پنج‌شنبه شاخص ارزی بیشترین میزان افت یک روزه در هفته گذشته را تجربه کرد و ۳۶۰ تومان از ارزش خود را از دست داد. با ثبت این افت، قیمت دلار به زیر مرز ۱۲ هزار تومانی رفت و روی عدد ۱۱ هزار و ۹۲۰ تومان آرام گرفت. دو کاهش پیاپی، یکی در روز چهارشنبه که دلار ۲۸۰ تومان افت کرد و دیگری روز پنج‌شنبه که قیمت این ارز شاهد افت ۳۶۰ تومانی بود، زمینه‌ساز بازگشت این ارز به کانال پایین‌تر شد. مجموع این دو کاهش موجب شد که میزان بازدهی هفتگی این ارز در هفته گذشته به منفی ۲/ ۰ درصد برسد. 
چهار عامل برای کاهش 
دلار که منجر به منفی شدن بازدهی این ارز شد، عنوان شده است:
گروهی سفر یک مقام بلندپایه عمانی را عاملی دانستند که انتظارات بازیگران داخلی را تحت‌تاثیر قرار داده است.
در این میان، عده دیگری از نوسان‌گیران، عامل دیگری را در افت قیمت دلار موثر می‌دانستند.  برخی باور داشتند، نوسان‌گیران در آستانه اولین سالگرد ریاست همتی به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی، تمایلی برای خرید نداشتند؛ چراکه تصور می‌کردند، با افزایش عرضه ارز، قیمت کاهشی خواهد شد و ضرر خواهند کرد. در مقابل عده دیگری از معامله‌گران عوامل درون بازاری مانند برخورد به سقف و افت قیمت درهم را در کاهشی شدن روند دلار موثر می‌دانستند.
همچنین روز پنج‌شنبه قیمت درهم به زیر ۳ هزار و ۳۰۰ تومان رفت و همین عامل کاهشی دیگری بود که انتظارات بازیگران داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. قیمت حواله درهم به‌طور سنتی رابطه مستقیمی با ارزش دلار در بازار داخلی دارد و کاهش یکی معمولا منجر به افت دیگری می‌شود. 

دنیای اقتصاد