مشاوران سیستم

چرا قیمت دلار کم‌نوسان است؟

سکه از افزایش اونس کمک گرفت
در اولین روز هفته، سکه از ابتدای کانال ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی فاصله گرفت و دلار در حوالی مرز ۱۲ هزار تومانی نوسانات محدودی را تجربه کرد. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۴۵ هزار تومان افزایش را ثبت کرد و به بهای ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، عامل اصلی رشد قیمت سکه، افزایش بهای اونس در انتهای هفته بازارهای جهانی بود که تا سطح هزار و ۴۴۰ دلار رشد کرد.
معامله‌گران از این جهت افزایش بهای سکه را به اونس نسبت می‌دادند که بهای دلار دیروز نوسان خاصی نداشت و بین ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۸۰ تومان نوسان می‌کرد. حدود ساعت ۴ بعدازظهر دیروز دلار روی عدد ۱۱ هزار و ۹۸۰ تومان به کار خود پایان داد که ۱۰ تومان پایین‌تر از روز پنج‌شنبه بود.

به گفته فعالان، عوامل متعددی در محدود شدن دامنه نوسان بازار اثرداشتند؛ عده‌ای آن را ناشی از افزایش عرضه حواله درهم می‌دانستند و عنوان می‌کردند خبرهایی از گشایش روابط میان امارات و ایران منتشر شده است که می‌تواند نشان‌دهنده گشایش کانال‌های مالی بین دو کشور باشد. نوسانات نرخ حواله درهم برای معامله‌گران بازار داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است و به دقت هر روز روند قیمت این ارز را رصد می‌کنند.

 دنیای اقتصاد