مشاوران سیستم

پرتاب دلار به سوی کف حمایتی؟

در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی از مرز ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی پایین رفت و دلار قدم‌های خود را به سوی سطح ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی تند کرد. روز شنبه، سکه ۴۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان رسید.
یکی از علل کاهش بهای سکه در بازار، بازگشت بهای اونس در بازارهای جهانی به زیر مرز هزار و ۵۰۰ دلار در ساعات انتهایی روز جمعه عنوان شد. البته علت مهم‌تر افت سکه، کاهش بهای دلار بود. این ارز روز شنبه ۱۱۰ تومان افت را به ثبت رساند و به قیمت ۱۱ هزار و ۷۹۰ تومان رسید. این کمترین قیمت دلار از تاریخ ۲۶ تیر بود و موجب شد که انتظارات معامله‌گران برای نزول از سطح حمایتی ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی بالاتر برود.
به گفته فعالان، در یک ماه گذشته هر زمان قیمت دلار به سوی این سطح نزدیک شده است، خریدهای ارزی بالا رفته و مانع از شکستن آن سطح شده است. معامله‌گران انتظار دارند در صورت شکست سطح یاد شده، قیمت دلار به سوی مرز ۱۱ هزار تومانی حرکت کند. اتفاقی که در سال ۹۸ تنها یک بار رخ داد و آن بار نیز بازار با بازگشت سریع قیمتی مواجه شد. کاهش بهای دلار در شرایطی که اونس نیز روز جمعه نتوانسته بود کانال هزار و ۵۰۰ دلاری را حفظ کند، زمینه‌ساز افزایش فروش‌ها در بازار سکه شد.

دنیای اقتصاد