مشاوران سیستم

نمای دور و نزدیک از تورم

نرخ تورم تا پایان شهریور و آخر سال کجا قرار می‌گیرد؟ برای پاسخ به این پرسش سه روند بررسی شده است. این روندها براساس عملکرد تورم در بازه سه‌ماهه، شش‌ماهه و یک‌ساله استخراج شده است. خبر خوش تمامی این سناریوها کاسته شدن از پتانسیل‌های افزایش نرخ تورم است. اگر اقتصاد ایران با شوک جدیدی روبه‌رو نشود براساس روندهای این سه بازه نرخ تورم نقطه به نقطه در میانه سال در کمترین حالت به رقم ۳۸ درصد و در بیشترین حالت به رقم ۴۴ درصد خواهد رسید. این عدد برای پایان سال حداقل ۲۸ درصد و حداکثر ۴۵ درصد برآورد می‌شود.
درخصوص تورم میانگین نیز بررسی‌ها نشان از آن دارد که این نرخ در هر دو بازه میانه و آخر سال نهایتا از سطح ۴۵ درصد فراتر نرود. در حال حاضر نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در خردادماه ۵۰ درصد و نرخ تورم متوسط ۳۷ درصد گزارش شده است. مقایسه احتمالات به دست آمده در پایان خرداد با ماه قبل حکایت از بهبود روندهای تورمی در نیمه و آخر سال دارد. داده‌های اردیبهشت نرخ‌های بالاتری را برای تورم پیش‌بینی می‌کردند.
با این حساب پتانسیل‌های تورمی در مقایسه با دوره‌های قبل کاهش یافته و در صورتی‌که اقتصاد ایران با رخداد غیرمنتظره‌ای روبه‌رو نشود و تحولات ماه‌های اخیر، تا پایان سال‌جاری نیز ادامه داشته باشد، از شتاب شاخص قیمت‌ها کاسته می‌شود.

دنیای اقتصاد