مشاوران سیستم

موقعیت جدید معامله‌گران دلار

در پنجمین روز هفته، دلار و سکه دومین افزایش متوالی را تجربه کردند تا فلز گرانبهای داخلی به کانال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برود و دلار به محدوده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان پا بگذارد. روز چهارشنبه، بازار از همان ابتدای روز نشانه‌های افزایشی از خود بروز داد و مشاهده‌ها حکایت از حضور خریداران در بازار داشت. دیروز، شاخص ارزی با افزایش خریدها، ۲۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی نیز همسو با افزایش قیمت دلار، توانست ۵۰ هزار تومانرشد قیمت را به ثبت برساند و با عبور از کانال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی به بهای ۴ میلیون و ۸۲۰ هزار تومانی برسد.

به گفته فعالان، یکی از عواملی که به رشد بهای سکه در بازار داخلی کمک کرد، خروج اونس در بازارهای جهانی از مسیر کاهشی و افزایش جزئی تا ساعت ۴ بعدازظهر بود. با این حال، بیشتر فعالان بر این عقیده بودند که رشد سکه از کانال تحریک دلار رقم خورده است.  برخی از معامله‌گران شروع افزایشی نرخ حواله درهم و بالا آمدن ارزش دلار در هراتافغانستان را از جمله عواملی می‌دانستند که به رشد قیمت دلار در بازار داخلی نیز کمک کرد.

معامله‌گران باور دارند؛ در‌صورتی‌که دلار در روز جاری نتواند به بالای سطح ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی قدم بگذارد، بار دیگر ظرفیت کاهش قیمت بیشتر  را در هفته آتی خواهد داشت. آنچه مسلم است، با بیش از ۱۰درصد کاهش دلار طی بازه ۱۹ تا ۳۰ اردیبهشت، تعدادی از معامله‌گران فنی ممکن است با احتیاط بیشتری موقعیت خرید به خود بگیرند، مخصوصا اگر بازار در آستانه سطوح مقاومتی با افزایش فروش مواجه شود.