مشاوران سیستم

مهار بازار مالی با سخت‌گیری بر نظام‌های پرداخت

المانیتور در گزارش ویژه‌ای به بررسی اقدامات بانک مرکزی ایران برای کنترل بازار مالی ایران پرداخته و نوشته است: با سنگین‌تر شدن تحریم‌های آمریکا و پیچیده‌تر شدن وضعیت اقتصاد در ایران، برقرار کردن ثبات اقتصادی در کشور به مساله‌ای حیاتی بدل شده است. بانک مرکزی ایران بدین منظور در ماه‌های اخیر سلسله‌ای از اقدامات را در نظام‌های پرداخت مالی کشور به اجرا گذاشته تا بازارهای مالی و ارزی کشور را بهتر مدیریت کند.
این اقدامات جدید با هدف افزایش شفافیت، مبارزه با پولشویی و تقویت ارزش ارز ملی ایران به اجرا درآمده است و به شدت در دوره مدیریت عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفته‌اند.

بانک مرکزی همچنین دو محدودیت خیلی مهم دیگر برای مبادلات روزانه مالی داخل کشور تعیین کرده است. یکی از این اقدامات تعیین سقف 500 میلیون ریالی برای مبادلات مالی ازطریق کارت‌های بانکی و دیگری سقف روزانه مبادلات مالی یک میلیارد ریالی برای هر فرد با کارت ملی است. کاربران مشخصی که به سقف پرداخت بالاتری احتیاج دارند – به طور مثال شرکت‌هایی که خودرو خرید و فروش می‌کنند – می‌توانند درخواست استثنا شدن از این محدودیت سقف پرداخت را مطرح کنند.  از سوی دیگر، داود محمدبیگی، مدیر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اعلام کرده است که این نهاد قانونگذار بانکی همچنین در تلاش است تا پرداخت‌های اینترنتی که خارج از مرزهای ایران انجام می‌گیرد را هم محدود کند. به گفته وی «بانک مرکزی به بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت اینترنتی اعلام کرده‌اند که مبادلاتی که از ابزارهای پرداخت به‌خصوص دروازه‌های پرداخت اینترنتی و دستگاه‌های پوز استفاده می‌کنند باید در داخل کشور انجام شوند و مبادلات مالی خارج از کشور باید شناسایی شده و از آن‌ها جلوگیری شود.» وی همچنین افزوده است که زیرساخت‌های توسعه داده‌شده باهمکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران امکان اجرای این محدودیت‌ها را فراهم می‌کند. 

اعتماد آنلاین