مشاوران سیستم

ضربه‌گیر آینده نوسان دلار چیست؟

در پنجمین روز هفته، دلار و سکه روز کم نوسانی داشتند؛ اولی تنها با ۱۰ تومان افزایش به بهای ۱۱ هزار و ۶۶۰ تومان و دومی با رشد ۱۰ هزار تومانی به بهای ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسید. سوالی که اکنون برای بیشتر معامله‌گران اهمیت دارد این است که آیا این روند کم نوسان ادامه پیدا خواهد کرد؟
دسته‌ای از فعالان باور دارند، عامل اصلی کاهش قیمت دلار در ۱۰۰ روز گذشته، کاهش تقاضا بوده است و باور دارند دلیل آن خریدهای پرشماری بوده است که در سال ۹۷ در بازار صورت گرفت. بر اساس دیدگاه این گروه، اشباع شدن تقاضا موجب می‌شود که در ادامه سال انتظار نداشته باشیم قیمت دلار نوسانات شدیدی را تجربه کند. گروه دوم معتقدند، جدا از کاهش تقاضا، عامل مهم‌تری در افت قیمتی دلار موثر بوده و آن گشایش‌های مالی با امارات و تقویت سمت عرضه بوده است. از نگاه این گروه، به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده برای حواله درهم، از ابتدای سال ۹۸ قیمت عمدتا در مسیر صعودی قرار گرفت، ولی از تاریخ ۲۰ اردیبهشت ورق برگشت و قیمت درهم کاهش یافت و به تبع آن قیمت دلار افت کرد.
از نظر این گروه، اختلال عرضه درهم که از بین رفت به‌عنوان یک سیگنال کاهشی در بازار عمل کرد. 
اگر افزایش عرضه ارز عامل مهمی برای افت قیمت دلار در ۱۰۰ روز گذشته باشد، دسته زیادی از فعالان باور دارند، بازار در نیمه دوم سال با ریسکی مهم مواجه است و آن کاهش احتمالی درآمدهای ارزی است. 

دنیای اقتصاد