مشاوران سیستم

سکانس دوم اقتصاد ۹۸

⭕️ سکانس دوم اقتصاد کشور در سال جاری در «سمینار علمی چشم‌انداز بازارها در نیمه دوم سال ۹۸» به نمایش درآمد. کارشناسان در این سمینار با مرور شاخص‌های بخش حقیقی اقتصاد پیش‌بینی کردند که رکود در سال جاری نسبت به سال قبل عمق بیشتری پیدا خواهد کرد.
اقتصاددانان در شناسایی جنس رکود فعلی و تفاوت آن نسبت به تجربه تحریم‌های قبلی به دو نکته مهم اشاره کردند؛ اولین تفاوت وقوع رشد منفی خدمات (به‌عنوان بزرگ‌ترین بخش از اقتصاد ایران) در رکود فعلی است؛ در حالی‌که در دوره قبلی چنین کاهشی در رشد این بخش رخ نداده بود.
نکته دوم مربوط به افت مصرف خانوارها است. سناریوهای احتمالی روند تورم نیز شاخص دیگری بود که سکانس دوم اقتصاد ایران را به نمایش گذاشت. کارشناسان مسیر آینده تورم پس از تخلیه شوک ارزی را وابسته به رفتار بانک مرکزی و دولت در پوشش کسری بودجه دانستند؛ به‌گونه‌ای‌که تورم در صورت اخذ سیاست‌های مناسب در مسیر کاهشی قرار می‌گیرد و در غیر این‌صورت، در یک روند معکوس به روند افزایشی بازخواهد گشت.
بازار مسکن: بهروز ملکی، صاحب‌نظر اقتصاد مسکن معتقد است که بازار ملک رکودی خواهد بود و سرمایه‌گذاری در این بازار (ساخت یا خرید) توصیه نمی‌شود.
بازار سهام: در بورس هرچند برخی از سهم‌ها حبابی شده‌اند، اما همچنان سهم‌های بنیادی، قابلیت رشد خواهند یافت. این اصل حرفی است که کارشناسان درمورد بازار سهام در این سمینار مطرح کرده‌اند.

دنیای اقتصاد