مشاوران سیستم

سه سناریو از تورم ۹۸

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت‌ماه با ثبت رقم ۵/ ۱ درصد به کمترین میزان طی ۱۲ ماه قبل از آن رسیده است. همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است که از سرعت رشد تورم نقطه‌به‌نقطه در اردیبهشت‌ماه کاسته شده است و دراین خصوص سه سناریو برای پیش‌بینی نرخ تورم تا پایان سال در نظر گرفته شده است.
 براساس پیش‌بینی سناریوی نخست، «نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه» به رقمی کمتر از ۴۰ درصد تا پایان سال‌جاری خواهد رسید. براساس سناریوی میانه این نرخ در میانه کانال ۴۰ درصد خواهد ایستاد و در آخرین سناریو نیز نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه رقمی حدود ۵۰ درصد خواهد بود. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ «تورم متوسط» نیز تا پایان سال وارد کانال ۴۰ درصدی خواهد شد و به احتمال زیاد در میانه این کانال قرار می‌گیرد.
این موضوع نشان می‌دهد که اقتصاد ایران شرایط ملاقات با ابرتورم را ندارد؛ اما این پیش‌بینی در شرایطی است که تصمیم غیرقابل پیش‌بینی در سیاست‌های ارزی، پولی و مالی اقتصاد ایران اتخاذ نشود و تغییرات کل‌های پایه پولی متناسب با شرایط اقتصادی کشور باشد؛ در غیر این صورت نرخ تورم در مسیر جدیدی قدم خواهد گذاشت. 

دنیای اقتصاد