مشاوران سیستم

دو گام تا حذف کامل شیوه علی‌الراس از نظام مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای طرح جامع مالیاتی و نظام هوشمند مالیاتی گفت: با عملیاتی شدن این دو گام، شاهد حذف کامل شیوه علی الراس از نظام مالیاتی خواهیم بود.
امیدعلی پارسا خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی کشور برای گذار از وضعیت سنتی به وضعیت مدرن مالیاتی، دو گام اساسی را در پیش رو داشته است. گام اول، اجرای طرح جامع مالیاتی و گام دوم نیز پیاده‌سازی نظام مدرن و هوشمند مالیاتی است. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: درخصوص گام نخست که به نوعی بستر مورد نیاز ایجاد نظام مدرن مالیاتی است، پس از یک دهه تلاش مدیران و کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور، طرح جامع مالیاتی به‌صورت سراسری در کشور به اجرا در آمده و به عبارتی تمامی فرآیندهای مالیاتی و خدمات قابل ارائه به مودیان به‌صورت الکترونیکی درآمده است.
پارسا تصریح کرد: گام دوم که هم اکنون نظام مالیاتی در حال برداشتن آن است، مدرن‌سازی و هوشمند‎سازی نظام مالیاتی است به گونه‌ای که تمامی اطلاعات مورد نیاز طرح جامع مالیاتی از دستگاه‎های ذی‌ربط دریافت و در بانک‎های اطلاعاتی این طرح ذخیره شود و هر آنچه نظام مالیاتی در قالب ریزداده‌های اطلاعات اقتصادی افراد نیاز دارد را به دست آورد. وی عنوان کرد: با عملیاتی شدن این دو گام، شاهد حذف کامل شیوه علی الراس از نظام مالیاتی و تشخیص مالیات براساس اطلاعات واقعی افراد خواهیم بود که در این صورت، شفافیت اقتصادی و عدالت مالیاتی بیش از هر زمان محقق خواهد شد.

دنیای اقتصاد