مشاوران سیستم

دو متغیر کاهشی در بازار ارز

چرا قیمت سکه در برابر افت قابل توجه مقاومت می‌کند، ولی بهای دلار به آسانی از یک محدوده قیمتی دیگر پایین می‌رود؟ دیروز شاخص ارزی از مرز ۱۲ هزار تومانی فاصله بیشتری گرفت و با ۸۰ تومان افت به بهای ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. در برابر افت قیمت شاخص ارزی، سکه تمام بهار آزادی به افتی ۲ هزار تومانی قناعت کرد و به بهای ۴ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان رسید. سکه در اولین روز هفته نیز به افت ۱۰ تومانی دلار بی‌محلی کرده بود و خود را با ۴۵ هزار تومان افزایش به مرز ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسانده بود.
به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز مقاومت سکه در برابر افت بیشتر شده است، انتظار آنها نسبت به روند بهای اونس در بازارهای جهانی هفته جاری است که باور به ادامه افزایش ارزش فلز زرد دارند. عامل دوم حبابی که در این بازار وجود دارد، معرفی شده است. عده‌ای عنوان می‌کنند، قیمت سکه دارای حباب منفی است و بالطبع باید خود را با ارزش ذاتی‌اش به تدریج تطبیق دهد.
در مقابل، دو متغیر کاهشی مهم از نظر فعالان در بازار ارز وجود دارد. گروهی باور دارند، عرضه درهم در روزهای اخیر در بازار بالا رفته است و همین عامل موجب شده است که قیمت دلار در بازار داخلی تحت فشار قرار بگیرد. در کنار این، افزایش احتمالات مبنی بر آغاز به کار بازار متشکل ارزی در هفته آتی، خریداران را از بازار عقب رانده و بیشتر میزان فروش‌ها را در بازار بالا برده است؛ در‌حالی‌که این متغیرهای کاهشی، قیمت دلار را به سوی محدوده‌های پایین‌تر هدایت می‌کنند، در بازار سکه شوق خاصی برای کاهش قیمت‌ها طی دو روز اخیر مشاهده نشده است.

دنیای اقتصاد