مشاوران سیستم

دامنه مجاز نوسان دلار

از ابتدای آخرین ماه تابستان، قیمت دلار در دامنه نوسانی تازه‌ای قرار گرفت؛ در این بازه زمانی، دلار تنها یک‌بار بالای سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی نوسان کرده و هرگز نتوانسته است پایان روز را درکانال ۱۰ هزار تومانی سر کند. پس می‌توان گفت دامنه مجاز نوسان شاخص ارزی در شهریورماه در یک بازه ۵۰۰ تومانی و بین ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی بوده است.
تنها چند ساعت به پایان روز یکشنبه باقی مانده بود که در بیشتر کانال‌ها و گروه‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران، خبری بارها بازنشر شد که اسرائیل و حزب الله لبنان با یکدیگر وارد درگیری شده‌اند. اتفاقی که در سال‌های اخیر رخ نداده بود. انتظار شماری از معامله‌گران این بود که با توجه به افزایش تنش‌ها، میزان خریدها در بازار ارز داخلی افزایش پیدا کند؛ ولی برخلاف باور آنها، خریدها در بازار ارز نه‌تنها زیاد نشد، بلکه بر میزان فروش‌ها افزوده شد؛ امری که نشان می‌داد این اتفاق بر انتظارات معامله‌گران بازار داخلی چندان اثرگذار نبوده است.
این موضوع موجب می‌شد که شماری از معامله‌گران چنین استدلالی را مطرح کنند که بازار بیشتر از اخبار سیاسی در شرایط کنونی از متغیرها و تحلیل‌های فنی تبعیت می‌کند. در واقع از نگاه آنها، معامله‌گران بدون توجه به اخبار سیاسی، زمانی که قیمت کمی فراتر از سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رفت، فروش‌های خود را افزایش دادند، چراکه از نظر آنها قیمت دلار به سقف مجاز دامنه نوسانی فعلی خورده بود. از نگاه آنها، بازارساز اجازه نمی‌داد قیمت بالای این سطح باقی بماند، پس بهتر بود که هم جهت با بازارساز در موقعیت فروش قرار بگیرند و حداقل از نوسان ایجاد شده کمی کسب سود کنند.

دنیای اقتصاد