مشاوران سیستم

خستگی نوسان گیران بازار دلار

در پنجمین روز هفته، نوسانات بازار ارز و سکه به شکل کاملا مشهودی کاهش پیدا کرده بود. دلار در این روز توان عبور از سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی را از خود هرگز نشان نداد و از آن‌سو معامله‌گران نیز تمایل چندانی برای فروش ارز نداشتند. این موضوع موجب شده بود که دامنه نوسان دلار بسیار محدودتر شود و در بازه ۱۱ هزار و ۴۷۰ تا ۱۱ هزار و ۴۸۵ تومان قرار بگیرد.
در واقع فاصله کف و سقف شاخص ارزی در روز چهارشنبه تنها ۱۳/ ۰ درصد بود؛ این در حالی بود که روز سه شنبه فاصله بین این دو نرخ بالای ۴/ ۰درصد بود. این ارز در روز سه‌شنبه ۵۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود و روز چهارشنبه با افت جزئی ۵ تومانی به بهای ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومان رسید.
به گفته فعالان، نوسانات بازار ارز در روز چهارشنبه به اندازه‌ای محدود شده بود که معامله‌گران بیشتر از بازار ارز، اخبار را دنبال کرده یا به بازارهای دیگر توجه خود را معطوف کرده بودند. می‌توان گفت بازار ارز با تقاضای خاصی رو‌به‌رو نیست و از آن‌سو فروشندگان نیز حداقل در سطوح فعلی تمایل خاصی برای فروش ندارند. در این شرایط، خرید و فروش‌های بازار بیشتر بر مبنای نیاز صورت می‌گیرد و به‌ندرت فردی به دنبال حفظ ارزش پول به بازار دلار و یورو مراجعه می‌کند.

دنیای اقتصاد