مشاوران سیستم

تحلیل‌های فنی بازیگران دلار

ادامه نزول دلار، موجب ریزش به کانال ۱۲ هزار تومانی شد. شروع معاملات این ارز در محدوده ۱۲ هزار و ۹۶۰ تومانی که ۴۰ تومان کمتر از قیمت بسته شده روز یکشنبه بود، حاکی از تمایلات کاهشی حاکم بر بازار بود. در ادامه روند نزولی ابتدای روز، دلار در ادامه ۶۰ تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و ساعت ۴ بعدازظهر روی قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت. روز یکشنبه نیز شاخص ارزی ۱۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داده بود.
از نگاه تحلیلگران فنی بازار، دلار در شرایط فعلی در محدوده رنج (Range) به سر می‌برد و سودای افزایش یا کاهش شدیدی را در سر ندارد. با این حال، دو نگاه متمایز نیز در بازار وجود دارد. گروهی باور دارند ۵۰ روز نوسان محدود در بازار ارز نشان می‌دهد که افزایشی‌ها از بازار خارج شده‌اند و بازارساز در این شرایط به دنبال کاهش قیمت دلار با شیب محدود است؛ به‌گونه‌ای‌که با حملات سفته‌بازانه مواجه نشود.
در مقابل این گروه، دسته‌ای از فعالان باور دارند، کاهش قیمتی دلار بیشتر ناشی از عرضه زیاد بازارساز به‌صورت حواله و اسکناس نقد بوده است. این گروه به‌عنوان مثال عنوان می‌کنند، در روزهای اخیر به طور محسوسی تقاضای افراد عادی در برابر صرافی‌های بانکی افزایش یافته است؛ ولی این افزایش تقاضا انعکاسی در قیمت‌های بازار نداشته است.  این گروه علت این موضوع را عرضه زیاد بازارساز می‌دانند.

 دنیای اقتصاد