مشاوران سیستم

بازدهی منفی در دو بازار

در آخرین روز هفته، سکه و دلار افزایش اندکی را تجربه کردند، ولی این رشد کافی نبود که مسیر هفتگی این دو بازار را تغییر دهد. روز پنج‌شنبه، شاخص ارزی ۱۰ تومان افزایش را به نام خود ثبت کرد و به بهای ۱۱ هزار و ۴۲۰ تومان رسید. با وجود این رشد، دلار در هفته‌ای که گذشت ۳/ ۰درصد از ارزش خود را از دست داد. این ارز دو هفته پیش نیز ۸/ ۰ درصد افت را به ثبت رسانده بود.
به گفته فعالان، کاهش تقاضا در بازار و به‌خصوص عبور از تقاضای زوار اربعین از مهم‌ترین عواملی بود که منجر به کاهش اندک قیمت دلار شد. در واقع، عده‌ای باور دارند، بازار وقتی نمی‌تواند در زمان افزایش سنتی تقاضا برای اسکناس(نزدیک اربعین) افزایش قیمت را تجربه کند، در زمان‌های عادی‌تر نیز انگیزه کمتری برای بالا رفتن خواهد داشت.
در مقابل این دیدگاه افرادی قرار دارند که وضعیت بازار را با نگاهی بنیادی‌تر بررسی می‌کنند. به‌عنوان مثال، رئیس‌کل بانک مرکزی اعتقاد دارد پیشی گرفتن عرضه ارز در سامانه نیما در مقایسه با تقاضا، از عوامل ثبات در بازار آزاد بوده است. همتی در یادداشتی در صفحه اینستاگرامی خود عنوان کرد: وضعیت سامانه نیما و پیشی گرفتن عرضه ارز بر تقاضای آن که نقش مهمی در ثبات این روزهای بازار ارز دارد نشانه خوبی است که اتخاذ سیاست‌های درست صادراتی و ارزی می‌تواند این روند را بهبود ببخشد.

دنیای اقتصاد