مشاوران سیستم

اطلاع کارگران از سنوات و قراردادکار در کمترین زمان

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: با راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار همه قراردادهای کار از این پس در این سامانه بارگذاری شده و کارگران از میزان سابقه و سنوات و بیمه‌پردازی خود با خبر می‌شوند. هادی ابوی اظهار کرد: با خبر شدیم که سامانه روابط کار مراحل پایانی خود را می‌گذراند و ظرف روزهای آینده قابل دسترسی برای همه کارفرمایان و کارگران است.
این سامانه موجب شفاف‌سازی اطلاعات در حوزه روابط کار می‌شود و بیش از هر چیز به شفافیت قراردادهای کار کمک می‌کند. وی ادامه داد: براساس ماده ۱۰ قانون کار باید میزان حقوق و دستمزد، تاریخ انعقاد قرارداد و مدت قرارداد کار مشخص شود و به موجب تبصره این ماده یک نسخه از قرارداد کار در اختیار کارگر و یک نسخه در اختیار ادارات کار قرار گیرد ولی با راه‌اندازی این سامانه از این پس تمام قراردادهای کار در سامانه بارگذاری خواهند شد و کارگران می‌توانند به راحتی به قرارداد کار، میزان سابقه و سنوات و بیمه‌پردازی خود دسترسی پیدا کنند.
به گفته ابوی، قراردادهای کاری که میان کارگران و کارفرمایان امضا می‌شود حتما باید در سامانه جامع روابط کار ثبت و بارگذاری شود. دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تاکید کرد: با این سامانه دیگر قرارداد شفاهی یا قرارداد سفید امضا معنی نخواهد داشت و کارفرمایان متخلفی که از این طریق اقدام به گرفتن 
نیروی کار می‌کنند، شناسایی شده و ناچار به بستن قرارداد قانونی با کارگر می‌شوند. این سامانه ابتدا در چند استان کشور از جمله تهران، ‌البرز و اردبیل به اجرا درآمده و پس از آن در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد. 

دنیای اقتصاد