مشاوران سیستم

ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرها برای فعالیت اقتصادی معرفی شد

شهرهای منتخب جهان با معیار «هزینه زندگی» برای کسب‌وکارهای بین‌المللی رتبه‌بندی شدند. موسسه «مرسر» که سالانه با مطالعه مجموعه‌ای از شاخص‌ها، مناطق شهری جهان را با معیار «کیفیت زندگی» رتبه‌بندی می‌کند، در گزارش جدید خود «هزینه زندگی» در ۲۰۹ شهر از کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار داده است تا هزینه توسعه فعالیت اقتصادی در هر نقطه از دنیا را برای شرکت‌ها مشخص کند. اطلس جهانی هزینه کسب‌وکار نشان می‌دهد هنگ‌کنگ گران‌ترین شهر جهان - بالاترین رتبه - برای اعزام نیروی کار به این شهر معرفی شده است. ۸ شهر از ۱۰ شهر گران برای کسب‌وکار، در آسیا واقع شده‌اند.
ارزش برابری ارزها با دلار، هزینه اجاره مسکن و همچنین قیمت خرید خانه از جمله فاکتورهای کلیدی در تعیین هزینه زندگی در شهرها و به تبع هزینه اعزام نیروی کار به شهرهای منتخب است که در کنار آن، سایر هزینه‌ها همچون حمل‌ونقل و خوراکی نیز لحاظ شده است. نتایج بررسی این موسسه جهانی درباره هزینه‌های زندگی ۲۰۱۹ حاکی است جایگاه شهرهای اروپایی در این رتبه‌بندی نسبت به قبل، تنزل پیدا کرده است. تضعیف ارزهای اروپایی برابر دلار آمریکا و موضوعات امنیتی عامل این تغییر نزولی بوده است. تونس ارزان‌ترین شهر برای توسعه فعالیت اقتصادی معرفی شده است.
بر این اساس در رتبه‌بندی گران‌ترین شهرهای جهان ۲۰۱۹ برای زندگی، شهرهای آسیایی توکیو در رده دوم، سنگاپور در رده سوم و سئول در رده چهارم جای دارند، در حالی که برای دومین سال پیاپی هنگ‌کنگ با قرار گرفتن در رده نخست به‌عنوان گران‌ترین شهر جهان لقب گرفته است. بر این اساس، بقیه شهرهایی که نام آنها در میان ۱۰ شهر گران جهان به چشم می‌خورد می‌توان به زوریخ در رده پنجم، شانگهای رده ششم، عشق‌آباد رده هفتم، پکن رده هشتم،نیویورک رده نهم و شنزن در رده دهم اشاره کرد. در انتهای این رتبه‌بندی نیز به ترتیب شهرهای تونس در رده ۲۰۹، تاشکند رده ۲۰۸ و کراچی رده ۲۰۷، عنوان ارزان‌ترین شهرهای جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

دنیای اقتصاد