مشاوران سیستم

42 درصد جمعیت فعال کشور بیکارند یا اشتغال ناقص دارند

رضا وفایی یگانه، مسئول کمیسیون‌های اتاق تعاون ایران، گفت: نیروی کار مهم‌ترین عامل رشد اقتصادی است و تغییرات تکنولوژی به دنبال استفاده بهینه‌تر از این عامل مهم تولیدی است در طول زمان بشر بسیاری از کارها را به ماشین سپرده و فرصت بیشتری به انسان جهت نوآوری و خلاقیت داده است. وفایی یگانه افزود: بر اساس آخرین گزارش طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران، در فصل بهار سال 1398 نرخ مشارکت اقتصادی نیروی کار کشور (نسبت جمعیت فعال ده ساله و بیشتر به کل جمعیت 10 سال به بالا) معادل 40.6 درصد بوده است. این نرخ برای مردان 65 درصد و برای بانوان 16.1 بوده است.
شاخص هشدار دهنده بعدی، سهم فارغ التحصیل آموزش عالی از جمعیت بیکاران است. بر اساس گزارش مرکز آمار معادل 40.3 درصد (1.190 میلیون نفر) از بیکاران کشور دارای تحصیلات عالی هستند و نظام آموزشی کشور سرمایه گذاری زیادی جهت توانمند سازی آنها داشته است اما بازار کار از آنها بهره مندی کافی نبرده است؛ نکته قابل تأمل تر اینکه در بین 932 هزار نفر بانوان بیکار معادل 65 درصد دارای تحصیلات عالی هستند. 
همچنین در فصل بهار سال 1398 سهم اشتغال ناقص 10 درصد بوده است که به عبارتی حدود 19.7 درصد از کل جمعیت فعال کشور یا بیکار بودند یا اینکه به رغم اشتغال در بازار کار، اما خواهان کار بیشتری هستند؛ همچنین بر اساس آمار تعداد افراد شاغل با 44 ساعت کار در هفته (اشتغال متعارف) معادل 15.835 میلیون نفر بوده است که چنانچه این افراد را صرفاً شاغل واقعی محسوب کنیم معادل 42 درصد افراد فعال جامعه، یا بیکار هستند و یا اینکه اشتغال ناقص داشتند. این موضوع نیز نشان می‌دهد که به طور بهره ور از نیروی کار جامعه استفاده نشده است. 

اعتماد آنلاین