مشاوران سیستم

بهای تمام شده سرقفلی

💠 نحوه محاسبه بهاي تمام شده سرقفلی واحدهای تجاری ساخته شده توسط واحد مورد رسيدگی و نحوه انعكاس آن در صورتهای مالی، چگونه است؟

با فرض اينكه ساير حقوق مالك در واحدهای مزبور به اشخاص ديگري غير از خريداران سرقفلی فروخته می شود.

🔷 الف) تمامي مخارج انجام شده شامل بهاي زمين، مخارج ساخت و كليه مخارج مرتبط با عوارض اخذ پروانه ساخت و تغيير كاربری، به بهای تمام شده واحدهاي ساخته شده اعم از مسكوني و اداری و تجاری تخصيص مي يابد. تخصيص مخارج به واحدهای در جريان ساخت و تكميل شده، از جمله سرقفلی، بايد بر اساس منطقي ترين روش در شرايط موجود صورت پذيرد و در صورت امكان پذير نبودن، لازم است از ارزش فروش واحدها برای انجام اين امر استفاده شود.
🔷 ب ) پس از تعيين بهای تمام شده واحدهای تجاری به شرح فوق، به منظـور تعيين بهای تمام شده سرقفلی بدون واگذاری حق مالكيت و بهاي تمام شده حق مالكيت، می توان از ارزش فروش هر يك از موارد مزبور (سرقفلي با حق مالكيت و سرقفلی بدون حق مالكيت) استفاده شود.
🔷 پ ) حق مالكيت نگهداري شده توسط شركت موضوع بند “ب” فوق، بايد به عنوان دارايي نامشهود در صورتهای مالی طبقه بندی شود.

بر اساس ماده 58 قانون کار فوق‌العاده شب‌کاری ناظر بر کارگرانی است که کارشان در طول ماه گردش نداشته و ساعات کار آنها بین ساعات 22 تا 6 صبح تعیین شده است. برای این دسته از کارگران 35 درصد اضافه بر مزد ساعات عادی به عنوان فوق‌العاده شب کاری تعلق می‌گیرد.

جامعه حسابداران رسمی ایران